petek, 15. junij 2012

Top Gun (1986)


Nostalgija v ravno pravšnji meri je fina stvar, a redki so filmi, ki v gledalcu vzbudijo toliko različnih, tako pozitivnih kot negativnih občutenj. Top Gun, ikona osemdesetih in hkrati eden najprepoznavnejših filmov nasploh, je izdelek, ki je Toma Cruisa izstrelil v igralsko stratosfero in se po definiciji do potankosti ujema z vsem, kar predstavlja produkcijo Jerrya Bruckheimerja (v katero je po možnosti vpleten še Simpson). Izjemno glasen, dih jemajoč, atmosferičen, mačističen in kljub ubogi zgodbovni niti, ki je skorajda lucidno predvidljiva, izjemno privlačen za številne gledalce (predvsem pa za žensko občinstvo, čemu le, khm), ki so se z arhetipskimi, rahlo klišejskimi karakterji poistovetili in vzljubili film, ki je kmalu po premieri doživel huronsko topel sprejem. Navkljub ogromni ljubiteljski bazi je akcijsko-romantični aviatorski spektakel do današnjega dne vidno načel zob časa. Tudi če niste videli slavnih Hot Shoots, kjer je svoj talent kazal Charlie Sheen, boste siraste karakterje in over-the top nerealne ter skorajda satirično smešne akcijske sekvence (ki bi se danes kot češnja na torti prilegali kakšni viokoproračunski holivudski parodiji), le stežka jemali resno.


You don't have time to think up there. If you think, you're dead.

Pete Mitchell (vlogo, ki so jo zavrnili Nick Cage, John Cusack, Robert Downey, Jim Carrey ter John Travolta, je dobil takrat 24 letni Tom Cruise, vroč po filmih Legend in Risky Business) je nadebudni pilot ameriških zračnih sil s partizanskim nadimkom Maverick. Skorajda nekonvencionalno oddaljen in zaradi nezmožnosti ekipnega dela alienacijski karakter, ki se s kolegom Gooseom (Edwards) znajde sredi tekmovanja priznane vojaške šole za prestižni naziv najboljšega pilota, Top Gun. A Maverickov nonšalanten odnos, ki v sosledju s spomini na nesrečno usodo njegovega preminulega očeta botruje številnim težavam, ki še zdaleč niso zgolj letalne narave. Zaplete se tudi v tvegano razmerje z inštruktorico Charlie (osebo nesrečnega imena (ki je kakopak več kot namerno) je izvrstno upodobila Kelly McGillis). Da je zalogaj še večji poskrbi naduti Ice (Kilmer, ki prvotno filma ni želel posneti, saj se mu je zdel preveč plehek, a ga je v to prisilila vnaprej podpisana pogodba.) Mavericka tako čaka spopad s tekmovalno konkurenco, a hkrati tudi lastnimi strahovi.

Verjamem, da ni človeka, ki vsaj v določenem kontekstu ne bi slišal za Top Gun; bodisi z bogato fotografijo in fluidno kamero obogatenimi letalskimi sekvencami (ki so sicer vsled kratkih montažnih rezov nemalokrat precej konfuzne), bodisi očitnim in neizpodbitnim homo-erotičnim nagnjenjem, ki doživijo vrhunec v slavni odbojkarski sceni, ki je ob zmrdovanju moškega občinstva, posebno priljubljena pri pripadnicah ženskega spola. Dokaj solidna je dramaturgija, kjer poleg takrat vzhajajočega Cruisa izstopa predvsem Tom Skerritt, v vlogi izkušenega vojnega veterana Viperja.  Dobro deluje predvsem interakcija in kemija, ki privre na plan v drugi polovici, ko zgodbo očarljivo in dih jemajoče ponese izven prizme pozabljivega enodimenzinalnega akcionerja. Glede na njegovo radikalno pacifistično ozadje, je precej ironična in zato omembe vredna vloga Tima Robinsa (Merlin). Igralski magazin dopolnjujeta Meg Ryan in Anthony Edwards.

I feel the need... the need for speed!

Simplistična naracija nas popelje čez sila preprosto in predvidljivo zgodbo, ki ji manjka prave substance in je, ne le v formi glavnega zapleta in razpleta, temveč tudi ozirajoč na subtilnejše narativne niti, izrazito metodična.  Filmu ponagajajo tudi precejšne scenaristične luknje, nepravilnosti in nelogično obnašanje nekaterih likov. Četudi je glavna romanca najstniško naivna, v okviri filma deluje presenetljivo nemanipulativno in nemoteče. Tehnična stran, kasneje vse bolj mtv-jevsko naperjenega režiserja Tonya Scotta (mlajši Ridleyov brat; Crimson Tide, Man on Fire, Deja Vu) je za takrat minorni proračun (16 milijonov dolarjev, film je samo v ZDA priskrbel 179 milijonov dohodkov in še dodatnih 83 v videotekah) udari na pozitivno noto (med snemanjem se je meddrugim zgodila nesreča, v kateri je umrl kaskader Art Scholl), težave med produkcijo pa so bile več ali manj nenehne. Scott je bil med snemanjem odpuščen kar trikrat. K sreči bi takšno ravnanje studijskih šefov povzročilo nastanek čistega škarta, a zgodilo se je ravno obratno.

Ob izidu je film požel nemalo navdušenja. Videni klišeji, ki jih film rad obrača, patriotski dialogi, nerealni zračni manevri, nevarne količine testosterona, ikonična glasbena podlaga Harolda Falterneyerja  (Danger Zone, Take my Breath Away, s svojima skladbama sta konkurirala tudi kanadski roker Bryan Adams in Bruce 'The Boss' Springsteen) so takrat dostavili brezmožganski popkorn izdelek, ki je med mladežjo povzročil pravo evforijo (beležili so večodstotni porast rekrutov na letalski smeri). Nerealna in pokroviteljsko zromantizirana podoba, ki je vključevala znane reference: Ray Ban očala, pilotsko usnjeno jakno, Kawasaki motor, se je vtisnila v spomin in je še danes velik del asociacij v zvezi s slavnim filmom.





Top Gun kljub spogledovanju z  resnimi vojaškimi dramami ne sodi med vernejše vojaške filme in si kategorizacije v slednji žanr kratkomalo ne zasluži. Razlika med kvalitetnimi in zgolj popularnimi filmi je po pravilu ogromna in le sčasoma, po poteku nekaj let, lahko določen projekt vidimo v pravi luči. Čeprav je Top Gun bombastičen film, ki se ga dandanes ne bi sramoval niti Michael Bay, je v osnovi to film preteklosti. Evforija je brez dvoma neponovljiva in le Cruiseu, ki je pred kratkim dokončno zavrnil vlogo v nepotrebnem nadaljevanju, se imamo zahvaliti, da tega vnaprej obsojenega izdelka Hollywood ne bo realiziral. Nekatere stvari je pač bolje pustiti v preteklosti. Sploh filme (kot naslovni Top Gun), ki se tam neizmerno bolje znajdejo.

6/10

Ni komentarjev:

Objavite komentar