Orson Welles je
slavno pripomnil, da je cineastična izkušnja razburljiva kot najboljša
vožnja z vlakom in ponuja prav vse kar si vsak otrok (ali otroška duša) lahko želi.
Precej pomenljivo, saj je prelomni film bratov Lummiere prezentiral ravno to. Hugo
je brez dvoma eden najčarobnejših filmov, kar jih je kdaj prispelo na velika
platna. Takšen uspe s prepričljivo prezentacijo brez nadnaravnih ali
fantastičnih elementov. Zadnji film Martina Scorseseja je globok, izjemno
oseben, eleganten, emocionalen in veličasten v poklonu kinematografične
magičnosti ter zgodb filmskih soustvarjalcev. Na prvi pogled se morda zdi, da
je malone brezhibna tehnična izvedba, ki je filmu prislužila lepo število
zlatih kipcev, glavni atribut filma, a ravno v zgodbi leži pravo pravcato
presenečenje.
Četudi je osnovna
forma Huga otroški film, je to izdelek, ki je nujen ogled vsakega pravega
ljubitelja sedme umetnosti. Scorsese, (ki se je najprej proslavil s filmom TaxiDriver, nadaljeval z odlično športno dramo Raging Bull, kontroverznim Last Temptationof Christ, pa mafijskimi dramami Goodfellas, Casino, Gangs of New York, TheDeparted in trilerjem Shutter Island) je
posnel film, v katerem lahko vsak gledalec najde nekaj zase. Tako otrok, ki se
mu bo film zdel preprosto zabaven, kot odrasel cineast; to mu omogoča izjemno
kompleksna naracija izdelka, ki tako umsko razsvetli kot čustveno zadane.
Scorsesejeva ljubezen do filmov se kaže za nedvoumno, izdelek preplavljen z
raznimi artističnimi pokloni, trivialnimi podatki ter dobro mero nostalgije,
pri čemer tako zasnova kot subplot razkrivata skorajda pol-biografsko filmsko
poslastico.
Hugo Cabaret je
sirota, ki živi v skritih predelih natrpanega pariškega železniškega terminala.
Vsak dan navija ure, poskuša ubežati nadzorniku (Cohen) in z višin opazuje vsakdanje
življenje ter interakcijo najrazličnejših ljudi, ki jih vsakodnevna pot vodi
čez natrpano, a prijetno postajo Gare Montparnesse. Že dihjemajoča uvodna
sekvenca, ki brez neumestnega voice-overja, mojstrsko predstavi ključne like, njihovo
interakcijo, subtilno dogajanje na postaji ter prepričljiv portret naslovnega
protagonista, je poglavje zase. Minimalistična
zgodba (predvsem prva polovica) napolnjena z barvitimi avtentičnimi karakterji,
ki izžarevajo poseben patos, skozi preprosto (a substance polno) zgodbo
izžareva obilo subtilnega simbolizma. Hugo, ki se preživlja večinoma s krajo
hrane in ostalih potrebščin, skuša popraviti starega pisalnega robota, katerega
popravilo je začel njegov oče (Law) pred tragično smrtjo. Verjame, da mu bo
avtomat ob ponovnem zagonu zaupal zadnje očetovo sporočilo in vsaj minimalno
omilil čustveni primankljaj. Prav lastnik trgovine z mehanskimi igračami (Kingsley),
ki zaloti Huga pri kraji, mu ponudi, da z redno vadbo izboljša svoj talent, pri
čemer kmalu postane jasno, da prodajalec skriva mnogo več slavne preteklosti.
![]() |
Georges, you've tried to forget the past for so long, but it has caused you nothing but unhappiness. Maybe it's time you tried to remember. |
Lastnik trgovine je namreč sam Gerorges Melies, legendarni filmar, eden izmed pionirjev filmske umetnosti, ki obubožan verjame, da je njegova zapuščina izgubljena in da so bili njegovi filmi uničeni med svetovno vojno. Osramočen in pozabljen se skuša alienizirati od vizije strastnega filmofila, ki brsti v mladem Hugu. Sir Ben Kingsley ujame čar filma in z odlično dramaturgijo zadane bistvo. Kakovostna predstava svetobolja, žalosti, ljubezni in požrtvovalnosti se skladno z razvojem zgodbe vse bolj spreminja, kar je opazno ne le pri podobi, temveč tudi pri samem karakterju..
Na drugi strani
rahlo razočara Sacha Baron Cohen kot postajni inšpektor. Četudi na začetku doda
humoren element (predvsem zaradi umetne noge ter posledičnega Sizifovega
lovljenja mladega protagonista) in skorajda zapolni vlogo kot glavni
protagonist, kaj kmalu zavoljo osamljenosti in bolečine, ki ga oblikuje,
spoznamo, čemu takšen karakterni lok. Nekatere njegove enovrstičnice so resda
na mestu, a navkljub temu Cohen v vlogi oprezujočega inšpektorja nikdar ravno
ne zasije, a film tudi z njegovo pomočjo poda svoje sporočilo. Ni slabih ljudi,
le osamljeni in ranjeni ljudje, ki čakajo, da jih topli odnosi in hkrati filmska
katarza znova razsvetli in poveže.
Tudi Hugo je
zanimiv karakter sam po sebi. Večinoma dokaj malodušen, redko beseden, pasiven
in emocionalen. Asa Butterfield (The Boy in Striped Pyjamas), ki precej
igralskega dela opravi že z očmi (kar film večkrat izpostavi), je v vlogi
sirote brez dvoma odličen, saj pokaže talent, ki kot za šalo prekaša veščene
kakšnega starejšega igralca. Sicer ga zasenči nadarjena Chloe Grace Moretz, v
vlogi Isabelle, Meliesove vnukinje, ki je po pravilu strastna bralka in hrepeni
po pravi avanturi. Hugu poda prijateljstvo in tako potrebno družbo, sam pa jo
popelje na nepozaben ogled klasike Harolda Lloyda Safety Last (sceni visenja z
ure, se režiser še posebej pokloni). Moretzova je v prizorih z Aso, ko
navdušenja nad filmom ne moreta skrivati, izjemna, četudi z rahlo čudnim
angleškim naglasom (kar je skorajda tradicija Scorsesejevih francoskih likov). Podporna
zasedba je ravno tako dostojna, vloge odigrane s pravo mero gušta, s strani
staroste Christopherja Leeja, vedno solidnega Raya Winstonea, Emily Mortimer, Frances
de la Tour in Richarda Griffithsa. Svet
železniške postaje, kot ga vidimo skozi oči Huga, je poln raznoraznih vibracij,
magične estetike in kljub dejstvu, da se film večino časa dogaja na postaji,
ostane svež do samega konca.
Zelo konsistenten
scenarij Johna Logana lepo služi vizualizaciji; na začetku zastavljene niti
racionalno poveže, napolnjen z metaforami (dualizem pokvarjenega avtomata ter
Meliesa) sproščenimi in tekočimi dialogi, situacijsko komiko in dobra
karakterizacijo, nedvomno opravičuje knjižno predlogo (The Invention of HugoCabret) po kateri je film nastal.
Glavni atribut je nedvomno
Martin Scorsese (ki se na kratko v filmu pojavi v vlogi fotografa), ki je kot
kaže za sledeč odvrtek našel svojega notranjega otroka. Fluidna kamera, igriva režija,
spretna montaža, izjemna kompozicija, predvsem pa imaginarna vizualizacija so
prvine, ki ostanejo z nami, ob glasbeni spremljavi Howarda Shorea (LOTR), tudi
po ogledu.
Njegova ljubezen
do filmov se odraža na vsakem koraku. Film je namreč napolnjen s pokloni
filmski umetnosti, pri čemer ni noben vsiljen, tudi oživitev karakterja in
slave Gerogesa Meliesa (ki jo v resničnem življenju ni nikdar dočakal ter tako
pozabljen umrl od oči javnosti) je predstavljena
izjemno, vključno s prikazom snemanja nekaterih njegovih izdelkov.
Neprisiljen CGI, prava
mera uporabe posebnih efektov, čudovita kostumografija, scenografija in
predvsem dihjemajoča fotografija Roberta Richardsona poustvarijo večplasten
svet, ki je učinkovit tudi v nemotečem 3D, pri čemer s svojo željo po tehnični
dovršenosti in naprednosti rahlo asociira tudi na zgodnja dela Meliesa. Celo
legendarno A Trip to the Moon konventira v 3D efekt; nepompozno in pronicljivo,
kot bi najverjetneje odobraval tudi Melies sam. Celoten film, kjer v barvni
paleti prevladuje zlata, preveva občutek nadrealistične slikarske umetnine, ki
na poseben način idealizira realnost.
![]() |
If you've ever wondered where your dreams come from, you look around... this is where they're made. |
Hugo je pol-biografsko
primerljiv tako s Scorsesijem in Mereilesom, kot s Hugom, ki skorajda poleti ob
začudenju in navdušenju ob kino izkušnji. Tudi zvok projektorja, ki ga takoj
nedvoumno in rahločutno prepozna Melies, je subtilno slišen ob Hugovih spominih.
Hugo je nedvomno film s srcem. Poln upanja in prečudovitih scen. Magičen in tak
da uspe brez nepotrebnega cinizma, ironičnosti ali kakršnihkoli kontroverznih
potez. Film poln izobražujoče trivie, ki je tako dober, da bi lahko legendarni
režiser (pa k sreči ne bo) z njim kariero tudi pomenljivo zaokrožil in
zaključil. Čarobno.
9/10
Ni komentarjev:
Objavite komentar