nedelja, 10. junij 2012

The Cabin in the Woods (2011)



Tale izjemno ostra, satire polna grozljivka, ni le eden najvidnejših predstavnikov žanra, temveč z osvežujočo kvaliteto obračanja klišejev, sodi med najprijetnejša filmska presenečenja letošnjega leta. Scenarist Josh Whedon (Buffy, Angel, The Avengers) in režiser Drew Goddard (Cloverfield, Lost), sta nedvomno pokazala pravo mero odštekanosti, inteligence, provokativnosti in samo-ironije, ki botruje svežemu izdelku, ki gledalca, v nasprotju z večino današnjih grozljivk, ne poneumlja in namesto že videnih stvari ponudi presenetljiv žanrski obrat, ki hkrati razburi in zadovolji.

Podobno je želel storiti že leta 2002 valižanski režiser Marc Evans, a je bil njegov izdelek My Little Eye, precej krivično spregledan, tako s strani občinstva kot kritikov. Kot vplivna faktorja se tu ponujata še dva britanska umetnika Clive Barker in Douglas Adams, oba nagnjena k dekonstrukciji žanra z mešanico znanstvene fantastike in grozljivke, pri čemer je bil vedno opazen poudarek na skorajda preroških idejah, ki so zaznamovale celoten ton njunih filmov.  


They have to choose what happens in the cellar. Yeah, we write the game as much as we have to but in the end, if they don't transgress they can't be punished.

Zgodba filma je bila med produkcijo varovana do te mere, da je skorajda spominjala na kakšen projekt Christopherja Nolana, a ravno misterioznost, katere rezultat je konvencionalna zgodbovna struktura, postavi izdelek na drugo raven. Sicer dokaj preprosta premisa se proti koncu razkrije za presenetljivo kompleksno, zgodba o Hadleyu (Whitford) in Sittersonu (Jenkins), ki sta glavna krivca za vse težave študentske skupine, ki se znajde sredi smrtonosne igre v koči sredi gozda (kar prav naključno spominja na eno izmed mnogih tipskih značilnosti teen slasherja) pa je polna simbolike in pop-kulturne kritike, ki brezkompromisno skritizira produkcijo žanra v zadnjem času. Prepričljiva dramaturgija in dobra karakterizacija, ki namerno stereotipno oblikovane like priljubi gledalcu,  dodatno podkrepita kup socioloških paradigm o pokvarjeni morali, psihotski odtujenosti ter izprijenih poskusih (ki jih je odlično predstavil že triler Das Experiment). Skozi prizmo groteskne in nadrealistične fotografije, fluidne kamere ter spretne montaže so Hemsworth, Williams, Franz, Connollyeva in Hutchinsonova več kot solidni in kot nevedni študentje povsem verjetni, dobro spisana interakcija izkušenega Whedona pa dogajanje le še dodatno podkrepi. Četudi lahko njihove karakterje opišemo kot preproste arhetipe najstniških grozljivk (flegmatični komedijant, rahlo zmedena, a prikupna blondinka, urejena, prijetna punca), scenarij po zelo subtilni poti zavrže predvidevanja gledalca, ki se tičejo predvsem vprašanj, kdo mora umreti prvi in na kakšen način ter kateri izmed likov bo svojo pogibel storil na najbolj nekonvencionalen način, kar najbolj izven konteksta preproste logike in njegovega karakterja. 

A prav satirična zasnova, ki še najbolj spominja na razne komične parodije iz zgodnje kariere Petra Jacksona (Brain Dead) ali na katerega izmed Raimovih umotvorov (The Evil Dead, Drag me to Hell), tale film odmakne od žanrskih arhetipov in učinkovito realizira ciljno sporočilnost. In točno to, kar je sorodni Scream leta 1995 storil za tako imenovane slaherje, zdaj Whedon poskuša storiti za žanr najstniških grozljivk in predramiti stagnacisjki trend, ki zadnja leta ta žanr označuje. Z edino razliko, da mu slednje od sorodnega izdelka uspe precej, precej bolje.



Asociacije in metafore vsled podobnosti med povprečnim gledalcem in nadzorniki preizkusa se ponujajo same, medtem ko zgodba arbitrarno obrača klišeje in predvsem na črno-humoren način prezentira nekatere vnaprej determinirane in ponavadi neumestne stebre podobnih filmov, predvsem s pomočjo nedoločene grožnje, ki se v skladu z delovanjem likov, skladno spreminja. Izdelek dejstvo izkoristi za poklon najrazličnejšim grožnjam iz filmske zgodovine, pri čemer uspe delovati svež. Ustvarjalci skorajda preroško pokažejo slabosti žanra in se obregnejo ob nekritičnega gledalca, ki je glavni potrošnik in hkrati radikalno ponujajo odgovor za nov preporod, pri čemer uspejo ostati zabavni in ne žaljivi.

Kot sem že dejal, idejna zasnova je faktor, ki močno vpliva na učinkovitost še tako elementarnih elementov pa naj si bo to grozljivka ali komedija. Nažalost Kočo v gozdu prav ideja, ki ironično povzroči, da izdelek izstopa iz povprečja, na koncu tudi rahlo razvrednoti (kot tudi precej tehničnih nedorečenosti, čeprav so te verjetno narejene namerno). Kompleksnost, pokloni in za lase privlečeni zapleti/razpleti (kjer izstopa predvsem skorajda preroški, a žal preambiciozen in nepotreben zaključek) bodo tale izdelek odmaknili od očesa večine gledalcev. Kljub vsemu je namenjen predvsem ljubiteljem žanra, saj bodo le ti ujeli ves homeage in resnično razumeli, kaj so želeli ustvarjalci s kritiko žanra v resnici doseči.

7/10

Ni komentarjev:

Objavite komentar