Vse od prve, omembe vredne novice o začetku pred-produkcije preddela
legendarnega Aliena pa tudi zavoljo vseh novic, ki so sledile o izdelku, ki so
ga sprva poimenovali Paradise, kasneje pa preimenovali v Prometeja, je bilo
večini filmofilov kristalno jasno, da je eden najpričakovanejših projektov
letošnjega leta, dvorezen meč. Ridleyu Scottu, mojstru vizualiziranja in
kompozicij, ki se na eni strani vrača k franšizi in žanru, ki ga je proslavil,
čemur je ključno pridodal ves pomp okrog izvrstne internetne kampanije,
klimatičnih in suspenzivnih predfilmov, konkurira legendarna, znanstveno
fantastična grozljivka, ki sodi med anale vsakega pravega cineasta. Z leti je
serija, navkljub Cameronovemu akcijskemu nadaljevanju Aliens, doživela klavrn
konec, predvsem zavoljo antiklimatičnega in precej nezadovoljivega četrtega
dela Alien: Resurrection, ki je ironično ubil originalno franšizo, da
pomilovanja vrednih poskusov združevanje dveh monstrumov v Alien vs. Predator
filmih, ki so še nadalje zmrcvarili legendarni serial, niti ne omenjam. Zobato
definicijo neizrekljive groze, švicarskega ustvarjalca psihotskih, mehansko
organskih pošastnih stvaritev H.R Gigerja (ki je svetoval tudi pri Prometeju),
so infamično razvrednotinili in s tem naslovnemu preddelu (ki sicer po čisti
definiciji to ni), naložili ogromno balasta na ramena. Po ogledu se razkrije,
da malce preveč.
Film se nedvomno spogleduje z resnejšimi temami, ki nam jih znanstvena
fantastika lahko ponudi. Začrtana smer se razkrije predvsem v pomenljivi uvodni
sekvenci, polni alegoričnih vprašanj, vizualne estetike in življenjskih
metafor. 'Kdo nas je ustvaril? Kaj je spodbudilo nastanek prvih celičnih
organizmov?' so vprašanja, ki so gonilo zgodbovne strukture in hkrati mečejo konvencionalno
primerjavo z grškim mitom o Prometeju. Film si zastavi nemalo filozofskih
eksistenčnih vprašanj, a na vse niti ne odgovori, temveč mnogo prepušča
nadaljevanjem in gledalčevi domišljiji.
![]() |
A king has his reign, and then he dies. It's inevitable. |
Leta 2093 se znanstveno plovilo Prometej odpravi na misijo proti planetoidu
poimenovanem LV 223, ki se nahaja v sistemu Zeta 2 Reticuli, kamor jih privede
odkritje arheologinje Elizabeth Shaw (Rapace) in antropologa Charlieja
Hollowaya (Green), ki verjameta, da je bila človeška rasa ustvarjena s strani
nadinteligentnih nezemljanov imenovanih Inženirji. Poglavitna fundacija misije,
katere cilj je poiskati dokaz o našem izvoru, je Peter Weyland (Pearce).
Korporacijo na misiji predstavlja hladna Meredith Vickers (Theron) in android
David (Fassbender), plovilo pa pilotira flegmatični kapitan Janek (Elba). A ko
posadka začne z raziskovanjem notranjosti skulptur na omenjeni luni, se ji niti
ne sanja, da ji je namenjena pogibel na najrazličnejše načine in ne srečanje z
radoživimi nezemljani.
Film je bil najprej mišljen kod direkten prequel, a si je Scott (sprva je
bil projektu zapisan le kot producent) zavoljo možnosti nadaljevanj in začetka
novega seriala (katerega bi lahko v nasprotju s prvotnim tudi kontroliral, saj
so ga producenti po Alienu neslavno odpisali in za nadaljevanje najeli Jamesa
Camerona), premislil. Scenarij je najprej napisal nadarjeni pisec ZF projektov Jon
Spaihts, a ko je beseda o prequelih prenehala teči, je bil najet pisec serije
Lost in nadaljevanja Star Treka, Damon Lindelof, ki je zgodbi dodal novo
mitologijo, skrivnosti ter poglobljeno ozadje o 'vesoljskih jahačih'.
Četudi prenekateri filmi, katerih rdeča nit zgodbe in sredstvo za
pripovedovanje le-te je skrivnost in nje odkrivanje, ponavadi antiklimatično
podležejo končnemu preobratu, ki čez cel film po pravilu odmika gledalčeve oči
od trenutnega dogajanja, tokrat premisa o iskanju odgovorov ustreza Prometejevi
strukturni naraciji, saj gledalca spodbudi k razmišljanju. Ni dvoma, Prometej
pridoda zanimivo ozadje originalu (in precej več kot zadnji štirje filmi) in
odgovori na marsikatero zastavljeno vprašanje, a v soskladju zastavi ravno
toliko novih, pri čemer mnogi obvisijo v zraku. Konec sicer dobesedno kriči po
nadaljevanju in ni ravno katarzičen, pri čemer je glavna slabost zasnove
preambicioznost in na trenutke nelogični, neumni zapleti ter klišejske
bližnjice, ki fantastiki takega kova ne pritičejo.
![]() |
The search for our beginning could lead to our end |
Alien je ironično uspel predvsem, ker je bil v osnovi zastavljen kot
nizkoproračunski B film. Stal je nekaj manj kot 8 milijonov dolarjev (Prometej
okrog 150) in je navdušil predvsem s subtilno družbeno kritiko, pristnimi liki, in njihovo interakcijo ter
počasno pomenljivo estetiko, ki je gradila na vesoljski grozi. Pri Prometeju je
po drugi strani že od začetka jasno razvidno, da stavi na bolj direktno, bombastično
podajanje fabule (ki zelo spominja na Lovecraftovo štorijo At the Mountains of
Madness), ki bolj kot razsvetli gledalca na koncu šokira in zmede, tudi na
rovaš raznih neumnosti v scenariju. Nelogično, neprofesionalno in nekoherentno
obnašanje članov posadke (Milburn, Fifield), nekateri elementi, ki se trudijo
šokirati pa pritičejo B-slasherju, slaba karakterizacija in posledično
nerazviti (predvsem stranski) liki ter manjše scenaristične luknje, ki rahlo
pokvarijo izkušnjo.
Po drugi strani izstopa predvsem vizualna plat filma (če odštejemo
animiranke in Avatarja, si upam trditi, da je tole izdelek, ki najbolje izgleda
v 3D tehniki); dizajni H.R Gigerja, konceptualni pokloni izvirniku, dih jemajoča fotografija in prefinjena
mešanica pravih kulis, CGI efektov ter animatronike izdelku dodajo pravo mero
atmosferičnosti, napetosti in groze. Noomi Repace izstopa kot Elizabet Shaw
(moti le nestanoviten angleški naglas), ki kot naivna, upanja polna
znanstvenica, ki je vržena v neizprosni tok dogodkov, močno odstopa od možate
Ripley. Šov pa popolnoma ukrade Michael Fassbender, ki kot brezdušni in
radovedni android David, zasenči ostale v vsakem kadru posebej. Ustvari namreč
popolno mešanico robotske shrljovosti, vprašljive samo-eksistence,
alienacijske interakcije in pristne nemoralnosti, ki še dodatno postavlja na
tehnico paradigmatično vprašanje o osnovi njegovega karakterja, ki pomenljivo
asociira na Hala iz Kubrickove Odiseje in na Lawrenca Arabskega (iz filma, ki je
njemu najljubši). Prav navidezna človeškost in na drugi strani hladnokrvna
robotskost Vickersove (tudi odlična Charlize Theron), ob dodatnem razkritju
dodata novo pomenljivost alegorični zasnovi.
![]() |
Big things have small beginnings. |
Scottu sicer ne uspe poustvariti magične čarobnosti originala (kar je bilo
tudi naivno pričakovati), a kljub temu je to film, ki zastavi precej pomenljivih, eksistenčnih in filozofskih
vprašanj in gledalca spodbudi k razmišljanju, saj je navsezadnje skozi nenadkriljivo
vizualno prizmo, navkljub na trenutke konfuznemu scenariju, kratkočasen
izdelek in hkrati zelo soliden predstavnik izumirajočega žanra.
7/10
(Kot sem zgoraj jasno navedel, film mnogo vprašanj pusti odprtih, a različne teroije so že preplavile medmrežje. Tole je ena, katere analiza gre resnično globoko. Beri na lastno odgovornost, seveda po ogledu filma).
Teorija
7/10
(Kot sem zgoraj jasno navedel, film mnogo vprašanj pusti odprtih, a različne teroije so že preplavile medmrežje. Tole je ena, katere analiza gre resnično globoko. Beri na lastno odgovornost, seveda po ogledu filma).
Teorija
Zakon film s vrhunskimi CGI efekti in odličnim ambientom. Malo me je razočaral konec s preveč neodgovorjenimi vprašanji.
OdgovoriIzbriši