Režiser Quentin Tarantino, ta nepojmljivi filmofil, je svoje filmsko
potovanje začel karseda skromno, kot navaden delavec v videoteki. Na srečo to
ni bilo mesto, na katerem bi ostal za dolgo, saj je kot režiser, znan po
raznoraznih poklonih, številnih alegorijah in odpuljenih likih, ki jih tako
navdušujoče vključuje v svoje izdelke, že do današnjega dne ponudil lepo
število filmskih poklonov, mojstrovin in svojega kroga oboževalcev, ki si jih
je v letih dela zvesto nabral, k sreči še ni razočaral. Če rečem, da je eden
redkih delujočih umetnikov, ki lahko posname pristen 'film o filmu', ki kot po
pravilu zadovolji večino filmskih entuzijastov, ne zgrešim prav dosti. Ne le
filmi, že njegova življenjska zgodba o vzponu v najvišjo klaso ustvarjalcev
sedme umetnosti, je vredna cineastičnega poklona (ki ga je s filmom True Romance; ta je ohlapno temeljil prav na Tarantinovi (ki je spisal scenarij) izkušnji prodajalca v
videoteki, tudi dobil).
![]() |
Cut to 13 years later, you're 44 years of age. You're flying for the shittiest-little-shuttle-fucking piece of shit Mexican airline that there is. |
Tudi Jackie Brown je film, ki mu ne primanjkuje tipične tarantinovske
energije. Reservoir Dogs in Pulp Fiction, dva prelomna izdelka, ki sta
preoblikovala ter redefinirala celoten filmski žanr (in porušila večino
dovtipov, ki se tičejo različnih žanrov in združevanja le teh), sta Tarantina
dobesedno izstrelila med slavna imena filmske industrije. Ponavadi se rado
pripeti, da režiser po začetnem uspehu zapade v serijo slabših izdelkov, a k
sreči je Tarantino pokazal izredno srečno roko pri izbiranju svojih
filmskih projektov (seveda tudi neizmeren talent), saj njegov tretji film, ki
sicer ne vključuje ekstremnih prizorov nasilja ter brutalnosti predhodnikov (uporabljene so bile le 4 vrečice krvi),
nadaljuje serial odličnih izdelkov. Njegovi ljubitelji so bili sprva razočarani,
predvsem zaradi odsotnosti značilnega stila (oz. bolj podrejeni stilirizaciji
napram zgodbovni niti), ki je vključno z obračanjem arhetipskih karakterjev na
glavo, krasila prejšnja dva izdelka. Tarantino je po nenadnem uspehu nedvomno
nalašč posnel povsem drugačen film in s tem pokazal, da lahko brez kančka dvoma
operira v različnih žanrih (subtilno pa nedvomno preprečil primerjavo s Šundom
in Psi, ki sta žanrsko v svoji ligi). Osnovan na predlogi Elmora Leonarda Rumov
Punč, izdelku kljub temu ne primakuje značilnih tarantinovskih prijemov, ki pa so
tokrat malce bolj prikriti, subsidiarni. Napolnjen s prefinjenimi (tudi trivialnimi)
dialogi, obilico stila, pop-kulturnimi referencami, kultno glasbeno podlago,
raznimi homeagi, eksploitacijsko vizualizacijo in odlično kompozicijo kadrov,
ki jo krona še mojstrska montaža pokojnega Sally Menkeja, je po drugi strani to
zrelejši, bolj odrasel in uravnotežen izdelek, ki sicer ni tako radikalen, a
uspe na drugih področjih. Četudi ob izidu ni doživel tako huronskega navdušenja
kot predhodnika, saj se je film smatral za izrazito netarantinovskega, pa ne
gre oporekati dejstvu, da se je z leti postaral kot dobro vino in danes sodi v
vrh bogatega režiserjevega opusa.
Jackie Brown (Pam Grier) je 44-letna stevardesa, prisiljena opravljati
umazane posle za Ordella (Samuel L. Jackson), mafijca (sicer preprodajalca
orožja) s precej pokvarjenim moralnim kompasom. A med tihotapsko nalogo jo
zašije gruča FBI agentov (meddrugim Michale Keaton), ki ji ob aretaciji
ponudijo imperativ. V zaplet je vključenih je še 500 tisoč dolarjev, bivši
kaznjenec (Robert De Niro), seksi fatalka (Bridget Fonda) in Max Cherry (Robert
Forster), ki se ukvarja s poroštvom kaznjencev.
Soscenarist Roger Avary, ki je Tarantinu pomagal pri adaptiranju knjižne
predloge, je sicer sodeloval tudi pri predprodukciji Šunda in Steklih psov, tokrat
pa je zopet pomagal izoblikovati še enega v vrsti Tarantinovih klasik, katere
glavni, presenetljivi odliki sta nerecikliranje in originalnost; ne v smislu
številnih referenc ter homeagev, temveč v smislu nekopiranja Šunda in Steklih
psov. Film odlikujejo tudi dobro spisani karakterji, ki ne služijo zgolj fluidnosti
zgodbe, temveč kot izvrstno sredstvo, ki zgodbo filma vlečejo naprej. Drugače
je dogajanja, preobratov in razkritij obilo, a iskreno je treba priznati, eno
redkih težavic tegale filma, rahlo predolgo minutažo, saj se na trenutke
dogajanje malce vleče.
Predstava Pam Grier, zvezdnice blaksploitacijskih črnskih kriminalk iz
70tih (Coffy, Foxy Brown, Black Mama White Mama), v vlogi zrelaksirane,
premetene, enigmatične stevardese, je izvrstna, a nažalost ni povzročila novega
preroda te temnopolte igralke, saj je ta kmalu po izidu filma zopet utonila v
pozabo. Izstopa tudi Robert Forster (za vlogo sta se potegovala še Paul Newman in Gene Hackman), ki je obilico talenta pokazal že v MediumCool, a je kaj kmalu zašel v snemanje B-izdelkov (Alligator, Vigilante), za to
priložnost pa ga je Tarantino, podobno kot Pam Grief potegnil dobesedno iz
naftalina in iz njegove predstave iztisnil največ. Stalni kolaborant Samuel L.
Jackson ponudi standardno veščino in energijo, četudi je njegov karakter
nekoliko dvodimenzionalen. De Niro, ki tokrat igra povsem netipično vlogo, zelo
karizmatičenga, nonšalantnega, boemskega lika, je odličen in nedvomno
podcenjen, predvsem zaradi neizkoriščenosti njegovega karakterja. Fonda
doda vizualno privlačnost in nekaj izvrstnih vrstic dialoga, pri čemer ostala
podporna zasedba na čelu s Keatonom, Tuckerjem in Bowenom opravi standardno
delo.
![]() |
My ass may be dumb, but I ain't no dumbass. |
Definitivno odrasel in najresnejši film Tarantina, ki sicer zopet ponudi
obilico takšnih in drugačnih referenc, odbitih karakterjev, estetskih sekvenc,
zanimivih dialogov, a tudi privlačno, koherentno zgodbo, odlično dramaturgijo
in presenetljivo razvite glavne karakterje. Četudi se na ustnicah filmofilov ne
znajde tolikokrat kot Pulp Fiction, Kill Bill ali novejši Inglourious Basterds,
je njegova kvaliteta, kot pri ostalih izdelkih tega izvrstnega režiserja,
nedvomna.
9/10
Meni ta film zmaga zato, ker je povsem drugačna špura kot Pulp Fiction in Reservoir Dogs. Če Tarantino ne bi spremenil špure, bi postal kopija, ker je šel tokrat v nekoliko zrelejši in bolj umirjen film, pa je zmagal in se obdržal na vrhu.
OdgovoriIzbrišiHahah, lepo da ste oba (rivala) oglasila na blogu.
OdgovoriIzbrišiFilmoljub nekako verjamem, da itak veš, kaj je želel povedati, pač da je Šund stilsko nadaljevanje in nadgradnja Psov (špura-niz), pri čemer je Jackie prekinitev in degradacija tega stila. Vsaj jaz si tako razlagam to slavno 'špuro' :P
Drugače pa praviš, da ti je to tretji najboljši Tarantinov film, če ugibam za Kill Bill in Pulp Fiction?
Kot zanimivost naj še povem, da danes ob polnoči izide prvi napovednik za Tarantinov 'southern'.
NejcH, eto vidiš, tole zgoraj je lep primer tega, zakaj se midva ne razumeva oz. kaj je tudi pri meni in povsod drugje počel kolega Filmoglup. Pač histerično se je vpičil v neko mojo besedo, ki je bla jasna vsem razen njemu, zasmetil zapis, debatiral o vsem drugem razen o filmu in povrhu vsega začel še otročje žaliti kot da je v peskovniku.
OdgovoriIzbrišijackie brown je nekoliko drugačen, ker ni originalna tarantinova zgodba, ampak je priredba romana (iz istega opusa kot film out of sight, kjer se pojavi michael keaton v isti vlogi)
OdgovoriIzbriši